Automobilový gigant ZF vstupuje na trh E-kol

15. 05. 2025

Automobilový gigant ZF vstupuje na trh E-kol

Přinášíme vám výsledky testování nového motoru ZF Centrix

Svět elektrokol se sále rozrůstá a na trh se snaží vstupovat noví hráči. Jedním  z nich je i firma ZF, gigant automobilového průmyslu, která přišla se svým vlastním systémem ZF Bike Eco System a motorem ZF Centrix. O jeho testování se postarali pánové z E-Mountain Bikese Mazine a my vám zde přinášíme stručné shrnutí jejich článku. 

 

 

Automobilový gigant ZF představuje svůj první systém motoru vyvinutý interně. Systém ZF Bike Eco System nabízí nejen vzrušující klíčová data, ale také nečekané funkce. Exkluzivně pro vás jsme zjistili, co má systém motoru společného s plechovkou od Coca-Coly a jak si vede v prvním praktickém testu.

 

Společnost ZF je pravděpodobně většině lidí známější jako jeden z největších dodavatelů dílů pro automobilový průmysl. Málokdo ale ví, že Švábové mají také divizi elektrokol s názvem ZF Micro Mobility. Na veletrhu Eurobike 2018 představila společnost ZF, společný podnik společností MAGURA, BFO a BMZ, svůj první motor pro elektrokolo: Sachs RS. Tehdy způsobil značný rozruch svými působivými klíčovými údaji o točivém momentu 110 Nm a maximálním výkonu 700 wattů, ale je k dispozici pouze u několika málo výrobců, jako je například NOX. Nyní, o 6 let později, ZF opět udeřila – tentokrát sama – a představila nový systém ZF Bike Eco System, který zahrnuje nejen motor, ale také baterie, dálkové ovladače, displeje a funkce konektivity. Nový motor pro elektrokola ZF si klade za cíl zaujmout kombinací vysokého točivého momentu, nízké hmotnosti a malého instalačního prostoru. Byli jsme hosty veletrhu R RAYMON ve Schweinfurtu a měli jsme exkluzivní příležitost setkat se s vývojáři a produktovými manažery nového systému ZF Bike Eco System a s průkopníky elektrokol Susanne a Felixem Puellovými. Máme pro vás všechny informace a první test nového systému ZF Bike Eco System.

 

Nový systém ZF Bike Eco System 2025 podrobně – Co je zvláštního na novém motoru pro elektrokolo ZF CentriX?

Srdcem nového systému ZF Bike Eco System je motor s názvem ZF CentriX. Stejně jako jeho předchůdce, Sachs RS, který vzešel ze společného podniku, nebo motor Brose Drive³ Peak představený v roce 2023 , používá 48 voltů. Teoreticky by to mělo nabídnout potenciál ke snížení proudu prostřednictvím vyššího napětí. Výsledkem je menší vývoj tepla, zejména v kabelech v blízkosti baterie.
Jeho válcovitý tvar připomíná plechovku od Coca-Coly, jen je o něco větší a těžší. 2,5 kg s točivým momentem 90 Nm a maximálním výkonem 600 wattů zní na první pohled slibně. Pro srovnání: Lídr trhu Bosch Performance Line CX a Shimano EP801 uvolňují točivý moment 85 Nm a také maximální výkon 600 wattů. Ale pozor: nehrajeme si tu kvarteto elektrokol – izolovaná klíčová data nic neříkají o skutečném výkonu na trati – ale o tom později. Motor pro elektrokola ZF je k dispozici také ve zúžené verzi s točivým momentem 75 Nm a maximálním výkonem 450 wattů a je určen například pro... B. být vhodný pro městská kola nebo gravel kola.

 

 

Pro realizaci válcového designu se vývojáři rozhodli pro jednoosou strukturu. K tomu používají tzv. vlnový převod, který je díky své jednostupňové konstrukci velmi prostorově úsporný a skládá se pouze z několika málo komponent. Deformovatelný ozubený věnec přenáší výkon téměř bez vůle, což zajišťuje vysokou přesnost klikového hřídele. Skvělá speciální vlastnost motoru elektrokola ZF: Vývojáři vyvinuli omezovač točivého momentu – druh speciální spojky – který absorbuje špičky zatížení, čímž chrání motor před přetížením a zajišťuje delší životnost. K maximálnímu zatížení může dojít například: při řazení na kopci s velkým zatížením nebo když se zadní kolo na krátkou chvíli zablokuje, například když narazí na schod nebo překážku, jako je velký kámen.

 

 

Motor elektrokola ZF je napájen bateriemi ve dvou různých verzích: 504 nebo 756 Wh. Malá baterie váží 3,2 kg a největší verze 4,2 kg (informace výrobce). Baterie lze zacvaknout do spodní trubky pomocí speciálně vyvinutého systému lišt a měly by proto vždy pevně sedět v rámu. Selhání systému a chrastění způsobené vůlí při montáži v důsledku nesprávně usazených baterií – jak je tomu často u jiných výrobců – by mělo být minulostí. Baterie je navíc chráněna proti zlodějům klíčem. Kromě toho ZF dává značkám elektrokol možnost používat komponenty, jako jsou baterie, displeje nebo dálkové ovladače, od externích dodavatelů.

 

Displeje a dálkové ovladače systému ZF Bike Eco System 2025

Společnost ZF dodává také zbývající hardware pro systém Bike Eco System, jako je displej, dálkový ovladač a ovladač. Řídicí jednotka ZF Core v horní trubce je nepostradatelná a je mozkem celého systému. Slouží k zapnutí a vypnutí systému. Pokud řídíte bez dálkového ovladače, můžete jej také použít ke změně jízdních režimů. LED displej bohužel poskytuje pouze strohé informace, jako je aktuální stav baterie nebo zvolená úroveň podpory – podobně jako regulátor Bosch. Například Specialized je s displejem MasterMind o krok napřed. Magnetický konektor lze také použít k nabíjení smartphonu na delších cestách.

 

 

Ovládací panel Core Controller je pro řízení elektrokola ve skutečnosti dostačující, ale pro více informací nebo snadnější ovládání nabízí ZF také displej a dálkové ovládání. 2,8palcový barevný displej zobrazuje mimo jiné stav baterie, rychlost a úroveň podpory a je připevněn k řídítkům pomocí držáku. Díky dotykové funkci na displeji můžete procházet různá okna displeje stejně jako na chytrém telefonu a kliknutím upravovat jednotlivé informační dlaždice.

 

 

 

Dálkový ovladač se nachází na řídítkách a má celkem čtyři tlačítka, která slouží buď k nastavení jízdního režimu, aktivaci asistence při chůzi nebo k navigaci v menu. Pogumovaný povrch zaujme svým příjemným pocitem.

 

 

Nový ZF Bike Eco System 2025 v prvním testu – Co dokáže nový motor pro elektrokolo ZF?

Měli jsme exkluzivní příležitost vyzkoušet nový ZF Bike Eco System v reálných podmínkách, abychom získali první dojem. Je důležité si uvědomit, že výkon horského elektrokola ovlivňuje mnoho různých aspektů, a proto by motor nikdy neměl být posuzován odděleně od kola. Každý motor je jen tak dobrý, jako motorka, ve které je. V našem případě: prototyp nového R RAYMON Tarok.

 

 

Při akceleraci motor elektrokola ZF zaujme přirozeným pocitem z jízdy; to vás hned nevytlačí ze sedla. Přesto se motor zdá být výkonný a snadno ovladatelný ve všech jízdních režimech. CentriX dosahuje svého maximálního výkonu mezi 60 a 90 otáčkami a zejména v silném režimu Sport nebo Boost vás bez větší námahy posouvá na vrchol i přes strmé rampy. Dynamický sportovní režim je vhodný zejména pro technická stoupání, protože přizpůsobuje úroveň podpory dané jízdní situaci. Je to také jediný režim, který má delší zadní hranu pro překonávání jednotlivých překážek. To znamená, že se s horským elektrokolem můžete rozjet jen několika otočeními klik a delší trasa vás povede přes kořeny nebo schody, kde se nedá šlapat. Zvláštní opatrnost je však nutná na úzkých a klikatých stezkách. Pokud před ostrými zatáčkami šlapete příliš silně, dlouhá stezka může poskytnout příliš velký tah a unést vás přes zatáčku. Pokud stojíte s ostatními na začátku stezky a trochu více zatlačíte na pedál, motor reaguje relativně přímo a budete překvapeni, pokud na to nebudete připraveni. Tento jev je zde však mnohem méně výrazný než u Yamahy PW-X3. Zatímco ZF CentriX doprovází stoupání jemným hučením, které v žádném případě není obtěžující, při jízdě z kopce je absolutně tichý: Neslyšíte typické drnčení jako u Bosch Performance Line CX nebo Shimano EP801. Velmi dobré!

 

 
 

Závěr systému ZF Bike Eco System

Společnost ZF slaví úspěšný návrat se systémem Bike Eco System. Kompaktní design a nízká hmotnost se setkávají s velkým výkonem. Společnost ZF volí nové a vzrušující přístupy k vývoji. V praxi motor boduje velkým výkonem a dobrou ovladatelností. Zbytek hardwaru, jako jsou baterie, dálkové ovladače a displeje, také působí promyšleným dojmem. Jakmile se nám podaří sehnat kolo z produkční série k podrobnému testu, prozradíme vám, jak si ZF Bike Eco System vede se všemi jeho funkcemi.

 

Dostali jsme se na konec stručného shrnutí. Vřele vám doporučujeme přečíst si celý článek zde

A pokud by jste měli zájem si ZF Centrix vyzkoušet u nás máte tu možnost. V naší nabídce máme R Raymon Tarok, které ZF Centrix mají.