JAK VYBRAT ELEKTROKOLO?

 

1. Uživatel elektrokola a jeho preference

Nabízíme celou řadu dámských, pánských ale i univerzálních variant elektrokol, které se liší typem a velikostí rámu, tudíž si u nás vybere opravdu každý. V našem sortimentu najdete i elektrokolo pro urostlé postavy s výškou nad 200 cm a váhou přesahující 160 kg.  Při výběru elektrokola je vhodné dbát i na Vaši zdravotní stránku a aktuální tělesnou kondici.

 

2. Účel a využití elektrokola

Výběr elektrokola závisí v převážné míře na jeho preferovaném využití. Z tohoto důvodu je nezbytné zamyslet se nad tím, zda své elektrokolo hodláte používat zejména v lehkém či náročném terénu, při dlouhých trasách a výletech či jen jako prostředek na krátké vzdálenosti např. při městských projížďkách a přejezdech. Dle účelu využití rozlišujeme následující kategorie elektrokol:

 

Městská elektrokola:        

Jedná se o univerzální kola vhodná pro běžné uživatele, kteří primárně preferují jízdu na zpevněných komunikacích, případně v lehkých terénech jako jsou nezpevněné lesní a polní cesty. Výhodou tohoto typu elektrokol je jejich jednoduché ovládání, nízká hmotnost, včetně samotné baterie, a v neposlední řadě pak snadná manipulace s baterií, kterou je nezbytné pravidelně dobíjet. Elektrokola jsou ideální pro ty, jimž vystačí standardní dojezd okolo 50 – 70 km.

 

Skládací elektrokola:

Tento typ elektrokol je populární u uživatelů, kteří potřebují překonat především krátké vzdálenosti v nenáročném terénu, např. při cestě do práce nebo v okolí bydliště. Jízda na „skládačce“ je jednoduchá a komfortní. Zásadní výhodou oproti jiným elektrokolům je možnost jeho rychlého složení a snadného uskladnění případně převoz poskládaného elektrokola v obytném přívěsu nebo v zavazadlovém prostoru osobního automobilu.

 

Horská elektrokola:

Ideální varianta pro všechny sportovní nadšence, kteří dávají přednost náročným terénům. Vzhledem k velkému zatížení sportovním charakterem jízdy jsou tato kola vybavena vyspělou elektronikou, která dokáže velmi přesně, plynule a citlivě dávkovat energii dopomoci. U těchto kol je typický středový pohon a přehazovačka o 7-11 převodech, odpružené vidlice či hydraulické brzdy.

 

Treková elektrokola:

Univerzální cestovní kolo primárně určené pro náročnější uživatele, kteří chtějí skloubit vysoký jízdní komfort, dlouhý dojezd a nízkou hmotnost produktu současně. Skutečný dojezd je ovlivněn osazením kola a v druhé řadě pak řídicí elektronikou. Většina systémů však pracuje s energií velmi hospodárně, a proto např. baterie o kapacitě 400 Wh umožňuje dojezd až okolo 140 km. Kola jsou vyrobena z kvalitních komponentů, která zaručují dlouhodobou životnost a vysokou „manévrovatelnost“.

 

Kola se středovým pohonem:

Tato elektrokola se středovým motorem představují z hlediska jízdních vlastností nejlepší možnou variantu vhodnou pro jakýkoliv typ terénu. Nejvýznamnějším pozitivem tohoto kola je velmi přesný středový pohon, který prostřednictvím optimálních otáček motoru zajišťuje úspornost a prodlužuje tak dojezdovou vzdálenost až do 250 km. Každý uživatel zcela jistě ocení dokonalé propojení estetiky a efektivity, která tato kola přináší.

 

3. Očekávaný dojezd

Tento parametr se velmi značně odvíjí od jízdního stylu uživatele, profilu tratě, hmotnosti jezdce, typu motoru, řídicího systému,kapacity baterie,  nastavení asistence a dalších faktorů. Dojezdové vzdálenosti lze členit následovně:

 

-   kapacita baterie 9 Ah – 11 Ah, motor v náboji kola: 40 – 70 km/jedno nabití

-   kapacita baterie 11 Ah – 13 Ah, motor v náboji kola: 70 – 90 km/jedno nabití

-   kapacita baterie 13 Ah – 16 Ah, motor v náboji kola: 90 km a více/jedno nabití

-   kapacita baterie 11,4 Ah - 24 Ah, středový motor: 90 – 300 km/jedno nabití

 

Vlivem výše uvedených faktorů nemusí parametr jednoznačně odpovídat skutečnosti. Doporučujeme, aby se každý uživatel před koupí konkrétního modelu důkladně informoval o reálné dojezdové vzdálenosti.

 

4. Finanční částka, kterou je uživatel ochoten investovat

Cena elektrokol se jednoznačně odráží dle individuálních uživatelských preferencí a konkrétních požadavků na výbavu, techniku a design. Obecně platí, že nižší počáteční investice do levného modelu je v budoucnu vykoupena vyššími investicemi do servisu a údržby kola. Finální částka je pak tedy mnohem vyšší, než v případě koupě kvalitnějšího modelu. Z vlastních zkušeností doporučujeme investovat do kvalitnějšího elektrokola, které lze v současnosti pořídit již od 19.990 Kč a vyhnout se tak v budoucnu nechtěným výdajům.

 

5. Volba typu motoru

Vzhledem ke skutečnosti, že každý uživatel preferuje jiný účel využití elektrokola, nelze jednoznačně specifikovat, který typ pohonu je právě pro Vás ten nejlepší. Nabízíme proto možnost odborného poradenství při výběru elektrokola přesně podle Vašich požadavků, možností a preferencí, a to buď telefonicky, nebo přímo na naší prodejně.

Obecné členění motorů dle jejich umístění:

 

1. Elektromotor v předním kole

2. Elektromotor v zadním kole (nejčastější varianta): Dává nejlepší možný poměr ceny a jízdních vlastností.

3. Elektromotor ve středu kola – tzv. středový pohon (nejoptimálnější varianta): Vynikající jízdní vlastnosti významně podporující úspornost baterie a prodloužení délky dojezdu až na 250 km.

 

6. Volba umístění baterie

1. Rámová baterie (nejoptimálnější varianta): Velkou předností rámových baterií je ideální poměr vyvážení hmotnosti, které nenarušuje těžiště kola jako je tomu např. u baterií umístěných na nosiči. Pozitivní stránkou je také kompaktní design, kdy baterie tvoří s elektrokolem jeden celek případně je baterie integrována do rámu elektrokola při zachování možnosti ji kdykoliv vyjmout.

2. Nosičová baterie: S tímto typem umístění se lze setkat zejména u městských a cestovních elektrokol, jejichž součástí bývá ve většině případů nosič, v němž se samotná baterie nachází. Manipulace s baterií je nenáročná, což lze považovat za velkou výhodu především při nabíjení baterie mimo kolo. 

3. Baterie za sedlovou tyčí: Tato varianta se nejčastěji vyskytuje u levných skládacích a městských modelů, přičemž samotná baterie se pak nachází přímo uprostřed kola, díky čemuž nedochází k narušení těžiště. Na druhou stranu dochází k prodloužení šlapací sestavy (řetězu) a celkové délce elektrokola. Typická je v tomto případě i absence tzv. „trojtalíře“ a existence pouze jednoho převodníku.

 

7. Kvalita a životnost baterie

V současnosti jsou používány zejména moderní typy lithiových baterií Li-Pol, LiFePO4 a Li-Ion, která mají ve většině případů zabudovaný BMS (Battery Management System), který zajišťuje dlouhou životnost baterie a umožňuje monitoring stavu baterie. V běžné praxi se lze setkat s akumulátory o 36V, ve výjimečných případech i 48V.

Životnost baterie se obvykle pohybuje mezi 600 – 1200 nabíjecími cykly, což je v jiném vyjádření přibližně 15 000 – 30 000 km nebo 4 – 6 let. Délka nabíjení na 80 % kapacity trvá okolo 1,5 – 2 hodin, na 100 % kapacity pak 3 – 4 hodiny. Výhodou baterií je, že je lze nabíjet i po krátkých jízdách nebo v jejich průběhu, protože nemají paměťový efekt.

 

8. Správný výběr velikosti rámu

Investice do elektrokola je zpravidla spojena s delším časovým horizontem, proto je nezbytné, aby každému uživateli vyhovovalo do posledního detailu a cítil se tak po celou dobu jeho užívání spokojeně. S výběrem vhodné velikosti rámu Vám rádi pomůžeme.

 

9. Úroveň mechanické výbavy

Důležitým parametrem je úroveň mechanické výbavy, která ovlivňuje nejen životnost a spolehlivost kola, ale i jeho dojezdovou vzdálenost a celkový výkon. Z toho důvodu je nezbytné dbát při výběru elektrokola zvýšené pozornosti i tomuto parametru. Ne vždy musí nutně platit úměra dražší produkt = kvalitnější produkt.

 

10. Zkušenosti a reference

Při výběru elektrokola Vám rádi sdělíme nejen odborné informace, ale i naše osobní zkušenosti a doporučení, která mohou být pro finální volbu a následnou koupi Vašeho elektrokola klíčové. Taktéž můžete elektrokolo vyzkoušet v našem test centru nebo půjčovně.