FOCUS TEST 1/4: Jak váha jezdce ovlivňuje dojezd?

08. 04. 2019

FOCUS TEST 1/4: Jak váha jezdce ovlivňuje dojezd?

Velký e-MTB FOCUS test - 1. díl 

 

Lidé se často ptají, jak dlouhou vzdálenost lze urazit na e-MTB elektrokolech FOCUS. Existuje celá řada faktorů, které mají vliv na výkon baterie. Mezi ty nejdůležitější patří hmotnost jezdce, teplota, režim asistence a terén. A tak se FOCUS rozhodl udělat velký test, jehož cílem je odhalit, jak jednotlivé proměnné ovlivňují reálný dojezd e-biků. V tomto díle se zaměříme na první proměnnou a tou je váha.

 

Test absolvovali celkem tři jezdci ve třech naprosto odlišných váhových kategoriích na stejné testovací dráze.

 

 

 

 

 

Jezdci museli absolvovat jízdu v extrémních podmínkách. Na testovací dráze se střídal technicky velmi náročný terén s nezpevněným povrchem s extrémním převýšením

Cíl byl jasný. Urazit v režimu ECO (nejnižší úroveň dopomoci) s baterií o kapacitě 378 Wh (10,5 Ah) co nejdelší vzdálenost. Tak co myslíte, který z nich vydrží nejdéle? Pojďme se na to podívat.

 

 

První, komu se po 36,80 kilometrech vybila baterie byl Maurice, jehož průměrná rychlost byla 16,6 km/hod. Nedlouho po něm ho následoval se střední váhovou kategorií Joe, který urazil na jednu baterii 37,80 km, tedy přesně o 1 km více. Nejlehčí účastnice Steffie pokračovala ve svém dobrodružství ještě dalších 8 km a její baterie se vybila po 2 hodinách a 41 minutách na 46. kilometru. Maximální převýšení, kterého Steffie dosáhla, bylo 1094 m, což potvrzuje náročnost terénu. Pro porovnání je to jakobyste si vyšlápli Ještěď nebo třeba vrchol Velká Deštná v Orlických horách. Na první pohled se může zdát, že ujetá vzdálenost není příliš dlouhá, ale je zapotřebí brát v potaz extrémní podmínky, ve kterých se jezdci pohybovali. To by prostě běžný e-bike nezvládl!

 

Test potvrdil, že hmotnost jezdce má na celkový dojezd obrovský vliv. Je zřejmé, že jezdci s nižší váhou v porovnání s jezdci s vyšší hmotností urazí delší vzdálenost. Video z testu můžete zhlédnout níže.

 

 

Z tohoto testu si FOCUS odnáší jedno velké ponaučení. Skupinová jízda má na celkový dojezd mnohem větší vliv než samotná hmotnost jezdce. Pokud přizpůsobíte svou rychlost nejpomalejšímu členu vaší skupiny a nejedete naplno, motor spotřebovává více energie. To je důvod, proč rozdíl v dojezdu mezi jednotlivými jezdci není tak velký jako jejich rozdíl v hmotnostech. Navzdory výsledkům doporučujeme jezdit ve skupině a užít si pořádnou zábavu společně.

 

Příště se podíváme na to, jak dojezd ovlivňuje teplota ovzduší.