
14. 05. 2025
Recenze první jízdy: Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ 2025
Recenze první jízdy: Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ 2025
Nedlouho poté, co vyšlo shrnutí nejlepších elektrokol za rok 2025, se pánové z německého magazínu E-Mountainbike vrhli na nové kolo od značky Haibike, které přináší inovativní technologii ve formě motoru a řazení v jednom od značky Pinion. Jak se na kole jezdilo a opravdu stojí Pinion za to? Na to se můžete podívat ve zkrácené verzi tohoto článku, kterou vám přinášíme.
S novým modelem AllMtn CF 11 TRN/IQ pro rok 2025 se Haibike připojuje k revoluci v oblasti převodovek a vybavuje své kolo motorem/převodovkou Pinion MGU. Toto německé kolo, které dosahuje zdvihu 160 mm vpředu i vzadu, se spoléhá na silnou DNA a navzdory velké 800Wh baterii a integrované jednotce motoru a převodovky váží méně než 25 kg. Podrobili jsme 10 000 eurovému Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ 2025 důkladné zkoušce, abychom zjistili, jak si vede na trailu – a proč je to téměř čistokrevný Evropan.
S novým modelem Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ se německý výrobce kol, který je všeobecně považován za jednoho z průkopníků výkonnostně orientovaných elektrokol, snaží spojit hravé ovládání s nejmodernější technologií. Srdcem tohoto silného elektrokola s dlouhým zdvihem, které generuje 160 mm zdvihu vpředu i vzadu, je motor-převodovka Pinion MGU E1.12. Myšlenka? Jezdci by se měli moci plně soustředit na trail – ne na všední věci, jako je řazení.
Pinion MGU a velká 800Wh baterie jsou uloženy v celokarbonovém rámu, který se vyrábí v Evropě. Díky svému rušivému, ostře konturovanému designu vyniká nejnovější výtvor od Haibike z davu a chytře skrývá poměrně objemný prostor motoru.
Výřez v horní trubce nejenže vypadá technicky – ale také poskytuje skutečnou výhodu na trailu. Kompaktní dálkové ovládání na řídítkách a bezproblémově integrovaný displej na horní trubce dodávají modelu AllMtn CF 11 čistý, futuristický vzhled.
Nový Haibike se pohybuje na mulletových kolech s menším 27,5″ zadním kolem a spoléhá téměř výhradně na komponenty od evropských značek – s výjimkou odpružení. To znamená, že zbrusu nový Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ se může právem nazývat (téměř) čistokrevným Evropanem. Ale ospravedlňuje to cenu 10 000 eur?
Specifikace našeho testovacího kola Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ z roku 2025
Ze dvou dostupných modelů nám Haibike poslal špičkovou variantu AllMtn CF 11 – s mastnou cenovkou 10 000 eur. Jasně, od dob COVIDu jsme si nějak zvykli na pětimístné ceny za špičková horská elektrokola, ale buďme upřímní – taková čísla stále zní trochu šíleně. Nicméně Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ za vaše těžce vydělané peníze nabízí docela dost.
Inteligence převodovky – to je zkratka „TRN/IQ“. Podle výrobce byla vysoká úroveň automatizace klíčovou prioritou během vývoje. Co to v praxi znamená? Že by se mělo zaměřit především na zábavu na trailu – kolo dělá vše pro to, abyste se mohli soustředit na trail před sebou a na samotnou jízdu.
Pečlivě vyrobený celokarbonový rám je k dispozici pouze v jednom laku: Moab Rock / Black Ink. V závislosti na osvětlení se však „Moab“ více přiklání k růžovo-zlaté barvě od Applu než k ikonickým slickrockovým stezkám v Utahu. Ale co – barva je věc vkusu, že?
Pokud jde o odpružení, není prostor pro stížnosti. Vpředu se nachází tlumič RockShox ZEB Ultimate se zdvihem 160 mm. Tlumič Charger 3.1 RC2 nabízí rozsáhlé možnosti nastavení pro kompresi a odskok při vysokých i nízkých rychlostech – ideální pro doladění vidlice pro špičkový výkon na trailu. Vidlice je kombinována s tlumičem RockShox Super Deluxe Ultimate se zdvihem 160 mm vzadu.
Řazení zajišťuje kompletně převodovka Pinion MGU E1.12, takže se nemusíme zabývat věcmi, jako jsou kazety a přehazovačky – pojďme rovnou ke kolům. Haibike je vybaven modelem AllMtn CF 11 TRN/IQ s osvědčenými koly DT Swiss H1900 ze střední třídy z lehkých slitin, která se pyšní vnitřní šířkou 30 mm a jsou dodávána s větším 29″ kolem vpředu a menším 27,5″ kolem vzadu.
Pokud jde o gumu, německý výrobce se spoléhá na 2,4″ pneumatiky Continental Kryptotal s robustním enduro pláštěm. Přední pneumatika Kryptotal Fr i zadní pneumatika Kryptotal Re jsou dodávány v měkké směsi, která poskytuje solidní trakci na trati. Nicméně bychom si mohli vystačit s ještě přilnavější směsí SuperSoft vpředu. Celkově vzato však volba pneumatik dokonale odpovídá zamýšlenému použití kola.
Čtyřpístkové brzdy MT5 od značky MAGURA zajišťují silné a spolehlivé zpomalení v kombinaci s robustními kotouči MDR-P o průměru 203 mm. Dodavatel originálních dílů Limotec dodává teleskopickou sedlovku A4H s průměrem 34,9 mm a zdvihem 185 mm. Podle našeho názoru je to pro moderní enduro kolo příliš krátká délka, která omezuje volnost pohybu na trailu – zejména proto, že sedlová trubka našeho testovacího kola má velkorysou hloubku zasunutí 310 mm, což ponechává dostatek prostoru pro delší sedlovku.
Pokud jde o kokpit, Haibike se spoléhá na komponenty vlastní značky a kombinuje hliníková řídítka o délce 780 mm a odpovídající 35mm slitinový představec. S touto specifikací připravenou pro enduro váží naše testovací kolo ve velikosti L 24,44 kg – což je působivá hodnota pro kolo s motorem a převodovkou Pinion MGU a komponenty zaměřenými na gravitaci.
Díky vysoké maximální hmotnosti systému 150 kg se na kole Haibike AllMtn CF 11 mohou bez váhání vydat na pořádný běh i vysocí a těžcí jezdci.
Nové kolo Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ pro rok 2025 na trailu
Při stoupání k začátku stezky vás Haibike umístí do centrální, vyvážené pedálové polohy s rovnoměrným rozložením hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Navzdory velkorysým hodnotám dosahu se kolo zdá příjemně kompaktní, což je částečně způsobeno strmým úhlem sedla. Spolu s nízkou přední částí to udržuje přední kolo pevně na zemi, a to i v prudkých stoupáních. Pinion MGU E1.12 poskytuje plynulý a kontrolovaný výkon za všech okolností a zaujme spolehlivým řazením – i při zátěži. Výkon se dostaví okamžitě po sešlápnutí pedálů – stejně jako poněkud rušivý hluk motoru u čtyř nižších rychlostních stupňů. V technických stoupáních se toto vysoké kvílení může stát skutečnou otravou. Jakmile se však terén srovná a zařadíte vyšší rychlostní stupně, MGU se stane mnohem tišším a diskrétnějším. Lehčí zadní kolo je již znatelné ve stoupání a při akceleraci – což nabízí vítané zvýšení odezvy.
Ale teprve při sjezdu si začnete skutečně vážit absence kazety. Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ hravě projíždí zákruty a zatáčky, což je hlavně díky krátkým řetězovým vzpěrám. Díky tomu se AllMtn CF 11 TRN/IQ zdá být agilnější a živější než jeho sourozenec HYBE , ale také o něco plošší a stabilnější. Při jízdě dolů je pohon zcela tichý: žádné drnčení od motoru, žádné pleskání řemenu. Jediný slyšitelný zvuk pochází z lanek, která vydávají slabé chrastění v blízkosti hlavové trubky. Jízdní pozice zůstává při sjezdech dobře vyvážená, i když nejste do kola nijak zvlášť integrováni. To v kombinaci s nízkou přední částí může vyvolat pocit, jako byste byli tlačeni dopředu – zejména u vyšších nebo méně zkušených jezdců. Řidítka s větším zdvihem nebo více podložkami pod představcem by to mohla snadno napravit. Odpružení poskytuje dostatek odporu a dobrou oporu při skocích a dropech. Toto kolo je čistá zábava! Jediná drobná nevýhoda? Mírně nakloněná poloha tlumiče zabírá cenný prostor, takže se do něj vejde jen malá láhev s vodou – ale to sotva ubírá na zábavnosti.
Závěry o novém kole Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ 2025
S novým modelem AllMtn CF 11 TRN/IQ se Haibike v mnoha ohledech vypořádal správně. Charakteristický a propracovaný design překvapivě diskrétně integruje poměrně objemný pastorek Pinion MGU do karbonového rámu, který se vyrábí v Evropě. Na trailu zaujme agilní charakter jak do kopce, tak i do kopce, zatímco špičková výbava dokonale odpovídá charakteru kola. Ano, cena je vysoká – ale volba dostupnějšího modelu AllMtn CF 10 se moc nevyplácí, hlavně kvůli flexibilní vidlici, která nedokáže zbytek kola dostatečně vystihnout.